Národná sieť ultrarýchlonabíjacích staníc
Aktualizované dňa
Vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc (Ultra Fast Charger - UFC) popri diaľniciach a rýchlostných cestách v sieti TEN-T
Projekt výstavby a prevádzky ultrarýchlych nabíjacích staníc (Ultra Fast Charger – UFC) je národnou iniciatívou zameranou na podporu elektromobility a modernizáciu dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Jeho hlavným cieľom je vybudovať verejne dostupnú, vysokovýkonnú a spoľahlivú sieť nabíjacích parkov pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci európskej dopravnej siete TEN-T.
Projekt je realizovaný v spolupráci medzi Ministerstvom hospodárstva SR, spoločnosťou MH Invest, s. r. o., Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., regionálnymi distribučnými spoločnosťami (Západoslovenská, Stredoslovenská a Východoslovenská distribučná spoločnosť) a budúcimi koncesionármi.
Projekt vychádza z požiadaviek Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1804 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá a z Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2022), konkrétne z Opatrenia A1, schváleného uznesením vlády SR č. 306/2023.
Rozsah projektu
Výstavba pokrýva celkovo 35 nabíjacích parkov s 251 nabíjacími bodmi, z toho:
· 219 nabíjacích bodov pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá s výkonom min. 300 kW,
· 32 nabíjacích bodov pre nákladné vozidlá s výkonom min. 400 kW.
Nabíjacie stanice budú:
· verejne prístupné,
· technicky interoperabilné,
· kompatibilné s medzinárodnými roamingovými platobnými platformami,
· umožňovať jednoduché ad hoc nabíjanie vrátane bezkontaktných platieb.
Výsledkom projektu bude podpora udržateľnej dopravy a zabezpečenie dostupnej, modernej infraštruktúry pre elektromobilitu na Slovensku.
Financovanie a realizácia
Projekt je financovaný kombináciou verejných a súkromných zdrojov a realizuje sa v dvoch etapách:
Etapa 1 – Výstavba energetickej infraštruktúry
· Modernizácia a budovanie elektrickej infraštruktúry v lokalitách siete TEN-T.
· Realizáciu zabezpečujú regionálne distribučné spoločnosti (ZSD, SSD, VSD).
· Financovanie pochádza z Plánu obnovy a odolnosti SR (Investícia 4, Komponent 3 – Udržateľná doprava).
Etapa 2 – Výstavba a prevádzka nabíjacích staníc
· Realizátorom je MH Invest, s. r. o., prostredníctvom verejného obstarávania formou koncesie.
· Vybraní koncesionári zabezpečia výstavbu a 16-ročnú prevádzku nabíjacích parkov.
· Fáza je financovaná zo súkromných zdrojov koncesionárov.
Prípravné aktivity projektu – projektová dokumentácia, majetkoprávne vysporiadanie a strategické riadenie – zabezpečuje MH Invest, s. r. o., ktorý je zároveň prijímateľom prostriedkov z Plánu obnovy.
Koncesia a verejné obstarávanie
Verejný obstarávateľ MH Invest, s. r. o., pri zadávaní nadlimitnej koncesie postupoval v súlade s § 100 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Oznámenie o koncesii „Financovanie, výstavba, prevádzkovanie a udržiavanie nabíjacích parkov s ultrarýchlonabíjacími stanicami na lokalitách vybraných pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci cestnej siete TEN-T“ bolo odoslané 30. apríla 2025. Zverejnené bolo 5. mája 2025 v Úradnom vestníku EÚ pod značkou 2025/S 86-285992 a 6. mája 2025 vo Vestníku verejného obstarávania pod č. 89/2025, ozn. 7604-KOS.
Koncesia na výstavbu a prevádzku 35 nabíjacích parkov je rozdelená na tri časti. Každá časť bude súťažená samostatne a pridelená jednému koncesionárovi, čo podporí hospodársku súťaž, minimalizuje záťaž na verejné financie, zníži riziko zlyhania a prispeje k spoľahlivému plneniu projektu.
Predpokladané ukončenie realizačnej fázy projektu je v júni 2026. Následne bude prebiehať samostatná prevádzka a monitoring nabíjacích parkov.
Porad.č. | Názov | Ťah | Smer | Strana | Koridor | Maximálna rezervovaná kapacita (MW) | Minimálny počet 300kW nabíjacích bodov pre osobné vozidlá | Minimálny počet 400kW nabíjacích bodov pre nákladné vozidlá | Lokalita |
1 | Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | príjazd do Bratislavy od Senca | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | B |
2 | Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | výjazd z Bratislavy na Senec | pravá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | C |
3 | Odpočívadlo Zeleneč sever | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Bratislavy | ľavá | Balticko-jadranský | 1,2 | 5 | A | |
4 | Odpočívadlo Zeleneč juh | D1 / E58 / E571 | z Bratislavy do Trnavy | pravá | Balticko-jadranský | 1,2 | 5 | B | |
5 | Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Trnavy | ľavá | Balticko-jadranský | 2 | 5 | C | |
6 | Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Piešťan | pravá | Balticko-jadranský | 2 | 7 | C | |
7 | Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 7 | 2 | B |
8 | Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom | pravá | Balticko-jadranský | 1,6 | 9 | 2 | A |
9 | Odpočívadlo Zamarovce | D1 / E58 / E571 | z Považskej Bystrice do Trenčína | ľavá | Balticko-jadranský | 1,6 | 5 | A | |
10 | Odpočívadlo Sverepec | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Považskej Bystrice | pravá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 7 | B | |
11 | Odpočívadlo Považská Bystrica | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá | Rýn - Dunaj | 3,5 | 7 | 2 | C |
12 | Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 5 | B | |
13 | Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Žiliny | pravá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 5 | C | |
14 | Odpočívadlo Brodské | D2 / E65 | z ČR do Bratislavy | pravá | Orient - východné stredomorie | 3,2 | 9 | 4 | A |
15 | Odpočívadlo Sekule | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá | Orient - východné stredomorie | 2,8 | 9 | B | |
16 | Odpočívadlo Bratislava Lamač sever | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá | Orient - východné stredomorie | 1,6 | 7 | A | |
17 | Odpočívadlo Jarovce západ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Bratislavy do Maďarska | pravá | Orient - východné stredomorie | 1,6 | 9 | 2 | A |
18 | Odpočívadlo Jarovce východ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Maďarska do Bratislavy | ľavá | Orient - východné stredomorie | 1,6 | 9 | 2 | C |
19 | Odpočívadlo Ivachnová | D1 / E50 | z Ružomberka do Liptovského Mikuláša | pravá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 7 | B | |
20 | Budúce odpočívadlo Ivachnová | D1 Hubová - Ivachnová | z Liptovského Mikuláša do Ružomberka | ľavá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 5 | A | |
21 | Odpočívadlo Hybe juh | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 5 | C | |
22 | Odpočívadlo Hybe sever | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá | Rýn - Dunaj | 1,6 | 5 | C | |
23 | Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá | Rýn - Dunaj | 2 | 5 | 2 | B |
24 | Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá | Rýn - Dunaj | 2 | 5 | 2 | B |
25 | Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá | Rýn - Dunaj | 1,7 | 5 | A | |
26 | Odpočívadlo Sosna (Batizovce) | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá | Rýn - Dunaj | 1,7 | 5 | A | |
27 | Odpočívadlo Levoča | D1 / E50 | obojsmerné | ľavá | Rýn - Dunaj | 2,5 | 9 | C | |
28 | Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Levoče do Prešova | pravá | Rýn - Dunaj | 2 | 5 | 2 | A |
29 | Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Prešova do Levoče | ľavá | Rýn - Dunaj | 2 | 5 | 2 | B |
30 | Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Prešova do Košíc | pravá | Rýn - Dunaj | 1,3 | 5 | B | |
31 | Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Košíc do Prešova | ľavá | Rýn - Dunaj | 1,3 | 3 | A | |
32 | Odpočívadlo Turčianska Štiavnička | D1 | z Martina do Ružomberka | pravá | Budapešť - Zvolen - Martin | 1,6 | 3 | A | |
33 | Budúce odpočívadlo Valaliky | R2 Košice Šaca - Košické Oľšany | obojsmerné |
| Ostatné TEN-T | 3,5 | 9 | 6 | C |
34 | Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Maďarska do Košíc | pravá | Ostatné TEN-T | 2 | 5 | C | |
35 | Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Košíc do Maďarska | ľavá | Ostatné TEN-T | 2 | 5 | B | |
65,5 | 219 | 32 |
|
