Národná sieť ultrarýchlonabíjacích staníc

Aktualizované dňa

O projekte

Vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc (Ultra Fast Charger - UFC) popri diaľniciach a rýchlostných cestách v sieti TEN-T

 

Projekt výstavby a prevádzky ultrarýchlych nabíjacích staníc (Ultra Fast Charger – UFC) je národnou iniciatívou zameranou na podporu elektromobility a modernizáciu dopravnej infraštruktúry Slovenskej republiky. Jeho hlavným cieľom je vybudovať verejne dostupnú, vysokovýkonnú a spoľahlivú sieť nabíjacích parkov pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci európskej dopravnej siete TEN-T.

Projekt je realizovaný v spolupráci medzi Ministerstvom hospodárstva SR, spoločnosťou MH Invest, s. r. o., Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s., regionálnymi distribučnými spoločnosťami (Západoslovenská, Stredoslovenská a Východoslovenská distribučná spoločnosť) a budúcimi koncesionármi.

Projekt vychádza z požiadaviek Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/1804 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá a z Akčného plánu rozvoja elektromobility v Slovenskej republike (2022), konkrétne z Opatrenia A1, schváleného uznesením vlády SR č. 306/2023.

Rozsah projektu

Výstavba pokrýva celkovo 35 nabíjacích parkov s 251 nabíjacími bodmi, z toho:

·       219 nabíjacích bodov pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá s výkonom min. 300 kW,

·       32 nabíjacích bodov pre nákladné vozidlá s výkonom min. 400 kW.

Nabíjacie stanice budú:

·       verejne prístupné,

·       technicky interoperabilné,

·       kompatibilné s medzinárodnými roamingovými platobnými platformami,

·       umožňovať jednoduché ad hoc nabíjanie vrátane bezkontaktných platieb.

Výsledkom projektu bude podpora udržateľnej dopravy a zabezpečenie dostupnej, modernej infraštruktúry pre elektromobilitu na Slovensku.

Financovanie a realizácia

Projekt je financovaný kombináciou verejných a súkromných zdrojov a realizuje sa v dvoch etapách:

Etapa 1 – Výstavba energetickej infraštruktúry

·       Modernizácia a budovanie elektrickej infraštruktúry v lokalitách siete TEN-T.

·       Realizáciu zabezpečujú regionálne distribučné spoločnosti (ZSD, SSD, VSD).

·       Financovanie pochádza z Plánu obnovy a odolnosti SR (Investícia 4, Komponent 3 – Udržateľná doprava).

Etapa 2 – Výstavba a prevádzka nabíjacích staníc

·       Realizátorom je MH Invest, s. r. o., prostredníctvom verejného obstarávania formou koncesie.

·       Vybraní koncesionári zabezpečia výstavbu a 16-ročnú prevádzku nabíjacích parkov.

·       Fáza je financovaná zo súkromných zdrojov koncesionárov.

Prípravné aktivity projektu – projektová dokumentácia, majetkoprávne vysporiadanie a strategické riadenie – zabezpečuje MH Invest, s. r. o., ktorý je zároveň prijímateľom prostriedkov z Plánu obnovy.

Koncesia a verejné obstarávanie

 

Verejný obstarávateľ MH Invest, s. r. o., pri zadávaní nadlimitnej koncesie postupoval v súlade s § 100 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Oznámenie o koncesii „Financovanie, výstavba, prevádzkovanie a udržiavanie nabíjacích parkov s ultrarýchlonabíjacími stanicami na lokalitách vybraných pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci cestnej siete TEN-T“ bolo odoslané 30. apríla 2025. Zverejnené bolo 5. mája 2025 v Úradnom vestníku EÚ pod značkou 2025/S 86-285992 a 6. mája 2025 vo Vestníku verejného obstarávania pod č. 89/2025, ozn. 7604-KOS.

Koncesia na výstavbu a prevádzku 35 nabíjacích parkov je rozdelená na tri časti. Každá časť bude súťažená samostatne a pridelená jednému koncesionárovi, čo podporí hospodársku súťaž, minimalizuje záťaž na verejné financie, zníži riziko zlyhania a prispeje k spoľahlivému plneniu projektu.

 

Predpokladané ukončenie realizačnej fázy projektu je v júni 2026. Následne bude prebiehať samostatná prevádzka a monitoring nabíjacích parkov.

 

Porad.č.

Názov

Ťah

Smer

Strana

Koridor

Maximálna rezervovaná kapacita (MW)

Minimálny počet  300kW nabíjacích bodov pre osobné vozidlá

Minimálny počet  400kW nabíjacích bodov pre nákladné vozidlá

Lokalita

1

Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky

D1 / E58 / E571

príjazd do Bratislavy od Senca

ľavá

Balticko-jadranský

 1,6

9

2

B

2

Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky

D1 / E58 / E571

výjazd z Bratislavy na Senec

pravá

Balticko-jadranský

1,6

9

2

C

3

Odpočívadlo Zeleneč sever

D1 / E58 / E571

z Trnavy do Bratislavy

ľavá

Balticko-jadranský

 1,2

5

A

4

Odpočívadlo Zeleneč juh

D1 / E58 / E571

z Bratislavy do Trnavy

pravá

Balticko-jadranský

 1,2

5

B

5

Odpočívadlo Červeník

D1 / E58 / E571

z Piešťan do Trnavy

ľavá

Balticko-jadranský

 2

5

C

6

Odpočívadlo Červeník

D1 / E58 / E571

z Trnavy do Piešťan

pravá

Balticko-jadranský

 2

7

C

7

Odpočívadlo Hrádok

D1 / E58 / E571

z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan

ľavá

Balticko-jadranský

 1,6

7

2

B

8

Odpočívadlo Hrádok

D1 / E58 / E571

z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom

pravá

Balticko-jadranský

 1,6

9

2

A

9

Odpočívadlo Zamarovce

D1 / E58 / E571

z Považskej Bystrice do Trenčína

ľavá

Balticko-jadranský

 1,6

5

A

10

Odpočívadlo Sverepec

D1 / E58 / E571

z Trenčína do Považskej Bystrice

pravá

Rýn - Dunaj

 1,6

7

B

11

Odpočívadlo Považská Bystrica

D1 / E58 / E571

zo Žiliny do Trenčína

ľavá

Rýn - Dunaj

 3,5

7

2

C

12

Odpočívadlo Predmier

D1 / E58 / E571

zo Žiliny do Trenčína

ľavá

Rýn - Dunaj

 1,6

5

B

13

Odpočívadlo Predmier

D1 / E58 / E571

z Trenčína do Žiliny

pravá

Rýn - Dunaj

 1,6

5

C

14

Odpočívadlo Brodské

D2 / E65

z ČR do Bratislavy

pravá

Orient - východné stredomorie

 3,2

9

4

A

15

Odpočívadlo Sekule

D2 / E65

z Bratislavy do ČR

ľavá

Orient - východné stredomorie

 2,8

9

B

16

Odpočívadlo Bratislava Lamač sever

D2 / E65

z Bratislavy do ČR

ľavá

Orient - východné stredomorie

 1,6

7

A

17

Odpočívadlo Jarovce západ

D2 / E58 / E65 / E75

z Bratislavy do Maďarska

pravá

Orient - východné stredomorie

 1,6

9

2

A

18

Odpočívadlo Jarovce východ

D2 / E58 / E65 / E75

z Maďarska do Bratislavy

ľavá

Orient - východné stredomorie

 1,6

9

2

C

19

Odpočívadlo Ivachnová

D1 / E50

z Ružomberka do Liptovského Mikuláša

pravá

Rýn - Dunaj

 1,6

7

B

20

Budúce odpočívadlo Ivachnová

D1 Hubová - Ivachnová

z Liptovského Mikuláša do Ružomberka

ľavá

Rýn - Dunaj

 1,6

5

A

21

Odpočívadlo Hybe juh

D1 / E50

z Liptovského Mikuláša do Popradu

pravá

Rýn - Dunaj

 1,6

5

C

22

Odpočívadlo Hybe sever

D1 / E50

z Popradu do Liptovského Mikuláša

ľavá

Rýn - Dunaj

 1,6

5

C

23

Odpočívadlo Štrba

D1 / E50

z Liptovského Mikuláša do Popradu

pravá

Rýn - Dunaj

 2

5

2

B

24

Odpočívadlo Štrba

D1 / E50

z Popradu do Liptovského Mikuláša

ľavá

Rýn - Dunaj

 2

5

2

B

25

Odpočívadlo Bôrik (Batizovce)

D1 / E50

z Liptovského Mikuláša do Popradu

pravá

Rýn - Dunaj

 1,7

5

A

26

Odpočívadlo Sosna (Batizovce)

D1 / E50

z Popradu do Liptovského Mikuláša

ľavá

Rýn - Dunaj

 1,7

5

A

27

Odpočívadlo Levoča

D1 / E50

obojsmerné

ľavá

Rýn - Dunaj

2,5

9

C

28

Odpočívadlo Malý Šariš

D1 / E50

z Levoče do Prešova

pravá

Rýn - Dunaj

 2

5

2

A

29

Odpočívadlo Malý Šariš

D1 / E50

z Prešova do Levoče

ľavá

Rýn - Dunaj

 2

5

2

B

30

Odpočívadlo Janovík

D1 / E50

z Prešova do Košíc

pravá

Rýn - Dunaj

1,3

5

B

31

Odpočívadlo Janovík

D1 / E50

z Košíc do Prešova

ľavá

Rýn - Dunaj

1,3

3

A

32

Odpočívadlo Turčianska Štiavnička

D1

z Martina do Ružomberka

pravá

Budapešť - Zvolen - Martin

 1,6

3

A

33

Budúce odpočívadlo Valaliky

R2 Košice Šaca - Košické Oľšany

obojsmerné

 

Ostatné TEN-T

 3,5

9

6

C

34

Odpočívadlo Milhosť

R4 / E71

z Maďarska  do Košíc

pravá

Ostatné TEN-T

 2

5

C

35

Odpočívadlo Milhosť

R4 / E71

z Košíc do Maďarska

ľavá

Ostatné TEN-T

 2

5

B

65,5

219

32